Saturday, April 16, 2016

Perbualan Itu




Selalu nya permulaan Tulisan Aq di sini akan aq dahulukan dengan salam. namun kali ni aq xtahu bagaimana hendak aq mulakan. Tapi yg aq pasti aq seorang yg suka luahkan apa sahaja isi hati,cerita mahupun apa sahaja yg berlaku kepada aq dalam bentuk tulisan. di sini aq temui satu kepuasan dan sedikit ketenangan.

sedar x sedar dah 25 tahun rupanya masa ataupun peluang yg Allah berikan untuk aq bernafas di dunia ini. dalam usia ini seharusnya aq sudah cukup matang dan mampu megecapi kejayaan yg besar ataupun sudah memulakan ke arah itu.

Perbualan itu..

Sudah lama sebenar nya aq dan ibu tidak berbual panjang secara kami kami sahaja. kerana peluang untuk berbual berdua jrg untuk di perolehi. Namun di kesempatan cuti midsem ni aq pulang sebentar ke kampung tersyg.

perbualan itu..

bermula seusai selesai solat maghrib. aq mengambil tempat di meja ruang tamu melakukan sedikit perkerjaan. datang ibu ku menyapa dan bermulalah perbualan kami. Tajuk awal hanya berkaitan dengan isu2 semasa perihal sedara mara.

Perbualan itu

Namun sedar x sedar kami mula berbual perihal perkahwinan. aq hanya bergurau dengan menyatakan "Mek org nak kahwin tahun ni". penyataan ku itu di sambut dengan senyuman oleh ibu.. Macam biasa dia hanya memberi jawapan "Habis kan pelajaran tu dulu"

perbualan itu

Namun kali ni aq tidak memilih untuk diam atau menukar kepada Topik yg baru. kali ni aq ingin lontarkan satu isi hati yg sudah lama aq pendam kan. aq memberitahu ibu
"Mek org dah umur 25 dan dah hampir nak masuk umur 26, Kalau nak tunggu org habis belajar entah2 umur 30 baru kahwin. dan jika umur org 30 xkahwin lagi maka org lebih untuk memilih untuk hidup sendiri sahaja. memikirkan kelak aq dgn anak2 akan bersama sebentar" ya hidup mati di tangan Allah mungkin sahaja ajal berlari  dahulu ke arah ku menyapa berbanding jodoh yg berjalan lengang. dan aq tahu ramai je yg kahwin umur 30 keatas. ni hanya pendapat peribadi aq.. aq menyambung kembali perbualan ku..
"Kalau yg umur 22/23 yg menyatakan hasrat macam ni boleh lah Mek bagitahu suruh habiskan belajar dulu. tapi anak mek ni dah lebih umur nya".

perbualan itu..

aq dapat lihat wajah ibu seakan cuba menyelami kata kata ku tadi. namun jawapan yg di berikan kali ni cukup berbeza dan agak mengejutkan aq..
"Betul jugak apa yg qie kata, entah lah mek redha dan setuju sahaja jika qie nak kahwin dalam study. Tapi kena cukup2 kuat lah. untk belajar, dan sambil2 itu cari punca rezeki nak tampung keluarga. rezeki itu milik Allah jgn risau. Allah dah janji akan melimpahkan rezeki kepada sesiapa yg berkahwin.." " qie pilih la ingin kan siapa jika berkenan bgtahu lah meka dengan Ayah nanti kita akan masuk mintak, kenduri tu xpe biar ayah dengan mek berpakat duit dan kita buat kecil2 lan"

perbualan itu

mendengar ibu cakap begitu aq seakan tidak percaya itu kata yg keluar dari mulut ibu. aq berkata "Eh biar betul ni mek."
"ya la betul la, nak yg mana skrg ni gadis dalam kampung tu ke?" kata ibu dalam nada bergurau. aq hanya melepaskan satu senyuman yg sukar di tafsirkan. senyum di bibir namun di hati aq kelam.. ya itu yg ku ingin, namun ia sudah di sangkar hati lain. namun aq tahu ini hint nya, ini tanda nya. aq hanya perlu tekad kan hati, jika aq memilih untk teruskan niat ini. aq harus kuat dan tabah dalam usaha untuk hidup berdua kelak. itu cabaran ibu..

perbualan itu berakhir bila terdengar mic surau sudah di sentuh2 menandakan akan masuk waktu isyak sebentar lagi.

Ya hanya ibu, hanya ibu yg lebih memahami isi hati anak nya.. mungkin pada kau itu x patut di luahkan namun dia ibu mu. dia lebih kenal siapa diri mu. yg membesarkan kamu dari sekecil tapak tangan dia hingga kamu sebesar ini skrg.





Tuesday, April 5, 2016

Hidup Dalam Mati

Lakaran lukisan tak berwajah
Meronta ku di dalam kesunyian
Tak rela ku mengejar cinta yang hampir kelam
Sendiri ku di sini pilu

Angin bawalah aku pergi
Pergi dari kesakitan ini
Tak mampu ku menahan peritnya perpisahan
Tuhan hapuskan semua kenangan

Tak ku menduga kau berlalu pergi
Tinggalkan semua mimpi dan janji
Terluka aku menangis
Tersedar kau hilang di hati

Jangan diucap sesal mu berkali
Tiada erti hidup ini
Ku terima suratan takdir
Biarkan aku sendiri hidup dalam mati

Tak mampu ku menahan
Peritnya perpisahan
Tuhan hapuskan semua kenangan

Tak ku menduga kau berlalu pergi
Tinggalkan semua mimpi dan janji
Terluka aku menangis
Tersedar kau hilang di hati

Jangan diucap sesal mu berkali
Tiada erti hidup ini
Ku terima suratan takdir
Biarkan aku sendiri hidup dalam mati
Hidup dalam mati


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...