Tuesday, July 10, 2012

20 Fakta Menarik Tentang Lipas







1-Nama lipas atau dalam Bahasa Inggeris cockroach berasal daripada perkataan Sepanyol “cucaracha” yang membawa maksud serangga gila.. haha
2-Seekor lipas boleh menahan nafas selama 40 minit.. wow
3-Seekor lipas boleh hidup 3-4 minggu walaupun kepala dia dah putus
4-Kalau berlaku peperangan nuklear, lipas adalah satu-satunya makhluk yang boleh hidup
5-Lipas mempunyai darah berwarna putih
6-Kebanyakkan lipas boleh terbang tapi bukan kesemuanya.
7-Lipas yang paling besar di dunia adalah Macropanesthia rhinocerus berasal daripada Australia yang beratnya adalah 50gram
8-Lipas goreng adalah makanan yang biasa di Cambodia
9-Lipas makmal betina boleh menghasilkan anak tanpa bantuan lipas jantan dan anak-anak dia semua betina
10-Lipas anak hanya perlu mengawan sekali dan mampu menghasilkan anak sepanjang hidupnya hohoho
11-Agak mustahil untuk menangkap seekor lipas sebab dia ada rambut-rambut halus yang boleh mengesan angin daripada pergerakkan apa-apa yang menghampirinya.
12-Semasa perang di Vietnam, tentera Amerika menggunakan lipas untuk mengenal pasti askar-askar komunis yang menyamar sebagai petani
13-Lipas ada gigi di dalam perutnya
14-Lipas yang dilumatkan boleh boleh membantu menghilangkan kesan bisa jika dilumurkan pada tempat tu
15-Lipas boleh menukar arah sebanyak 25 kali dalam masa satu saat
16-Kalau lipas patah kaki, kaki itu boleh tumbuh semula
17-Lipas bernafas melalui bahagian tepi badannya dan bukan melalui hidung
18-Lipas hanya ada 6 kaki tapi memiliki 18 lutut hohoho
19-Lipas boleh berlari sepantas 3 batu sejam
20-Lipas dikatakan menghabiskan 75% masa sehari dengan hanya duduk tanpa buat apa-apa haha

9 comments:

AfraTeena said...

buang dah baner sy buat... (T_T)
tngl ikan je, nnt ikan tu pun buang ke...??????

SHAUQI AFHRAH said...

Tetang baner yang awak buat tu sy dahulukan ucapan terima kasih..hanya Allah mampu membalas kebaikan awak membuat nya... saya tukar untuk mencantikkan lagi bahagian atas ni.. tak bermakna baner awak dulu tak cantik. ia masih ada dalam simpanan saya. insyallah di lain waktu sy akan gunakan nya kembali.. tetang ikan,kura2,katak (cam lucu lak sebut semua ni) sya akan biarkan mereka di situ... ada masa datang lah bagi makan kat diaorang.... semoga sukses selalu.. tq...

AfraTeena said...

Saya harap sgt awk ucap emoga tabah & ingat Allah selalu..

wc

Ateena AiAi said...

saya dah dapat balik blog saya ni ^__^

SHAUQI AFHRAH said...

Alhamdulilah

Ateena AiAi said...
This comment has been removed by the author.
Afra intishar farha said...

cuba lah buka,tengok apa ada kt blog tu.. kalau nak jugak bgthu, sy blh bg cra dia

SHAUQI AFHRAH said...

BARU SELESAI BERJALAN DI BLOG ITU..
banyak kenangan.. jaga blog tu elok2...

AfraTeena said...

==! mksd sy y hiasan dia..
mmg sy syg blog tu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...