Saturday, September 24, 2011

Masjid Yang Berdindingkan Dua Kalimah Syahadah

Sejak dirasmikan pada tahun 2010 yang lalu, bangunan ini sudah mencuri perhatian tidak hanya kepada warga sekitar tetapi juga di dunia maya. Masjid yang terletak di Padalarang, Indonesia ini termasuk dalam Top 5 "Building Of The Year 2010" oleh National Frame Building Association.

Secara umumnya masjid akan memiliki kubah atau menara, namun tidak tentang Masjid Al Irsyad. Masjid yang diarkitekkan oleh Ridwan Kamil, arkitek Indonesia ini direka agar mirip seperti rupa bentuk Ka'bah, berbentuk kubus dengan warna keabu-abuan. Rekaanya sederhana, tidak banyak mempunyai ukiran kesenian namun tetap memiliki keindahan tersendiri.

Dinding masjid diperbuat daripada batu bata yang disusun sedemikian rupa sehingga membentuk rongga² lubang yang dapat dibaca sebagai dua kalimah syahadah.

Selain memiliki fungsi artistik, ronga² lubang ini juga berfungsi sebagai ventilasi udara. Menjelang malam ketika lampu di dalam masjid mulai dinyalakan, sinar lampu akan menerobos celahan rongga lubang tersebut sehingga jika dilihat dari luar tampak seperti masjid berkenaan sedang memancarkan cahaya berbentuk kalimah syahadah.

Keindahannya tidak hanya tampak dari luar masjid. Di dalam masjid terdapat 99 lampu bulat berukir asmaul husna yang jika dinyalakan, cahayanya akan membentuk siluet nama-nama suci Allah SWT.

Masjid Al Irsyad juga seolah ingin mendekatkan kita pada alam. Lantai tepi mimbar dimanfaatkan untuk pembuatan kolam di lantai. Suara gemericik air kolam memberikan kehadiran suasana damai yang dapat menambah ketenangan ketika beribadah.

Dinding di belakang mimbar juga dibiarkan terbuka sehingga para jemaah dapat menikmati pemandangan Padalarang yang menyegarkan.

Didirikan di atas tanah seluas 1.100 meter persegi, masjid yang berkapasiti 1.500 jemaah ini selain menjadi tempat ibadah juga menjadi tempat untuk dilawati oleh para pelancong.

Di bawah adalah antara gambar²nya lagi:

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...