Cenote Angelita - Sungai Di Bawah laut? Penjelasan Singkat !

Awalnya, saya sama sekali tidak berniat untuk memposting soal ini. Namun sepertinya Cenote Angelita menjadi begitu terkenalnya di Indonesia sehingga saya menerima banyak e-mel yang meminta saya untuk menulis soal ini. Kerana itu harap maklum kalau tulisan ini sedikit terlambat.

Saya berusaha mengumpulkan beberapa maklumat mengenai Cenote Angelita sehingga kamu boleh mendapatkan maklumat yang berbeza dari yang sudah kamu baca, walaupun tidak banyak yang baru. Banyak yang bertanya kepada saya apakah berita ini sebuah hoax atau bukan. Jawapannya, bukan hoax. Tapi ada beberapa perkara yang perlu diluruskan.

Sebelum masuk ke Cenote Angelita, kita harus mengerti erti "Cenote". Kata "Cenote"itu berasal dari kata suku maya "D'zonot" yang bererti "sebuah lubang / gua bawah tanah yang mempunyai air". Sedangkan "Angelita" bererti "malaikat kecil". Jadi Cenote Angelita bererti "Gua Malaikat Kecil".

Istilah Cenote ini digunakan untuk merujuk kepada gua / lubang yang ada di semenanjung Yucatan, Mexico. Selain Cenote Angelita, di semenanjung Yucatan, ada Cenote-Cenote lain, seperti Cenote Aktun Ha, Cenote Calavera, Cenote Chac Mooldan lain-lain. Formasi gua-gua ini berhubung dengan laut dan terbentuk sekitar 6.500 tahun yang lalu.

Cenote-cenote ini mempunyai sejarah sangat tua. Suku Maya biasa menggunakannya untuk pergi ke bandar lain. Namun baru pada abad ke-20 ketika selaman dan penjelajahan gua menjadi popular, Cenote-cenote ini kembali menarik perhatian.

Cenote Angelita yang sedang kita bicarakan ini terletak sekitar 17 kilometer dari Tulum.Ia memiliki diameter lubang sekitar 30 meter dengan kedalaman sekitar 60 meter.Cenote ini berada di kawasan hutan lebat yang mempunyai kepelbagaian flora fauna yang cukup kaya. Bahkan Jaguar juga tinggal di hutan ini.

Kerana itu sebenarnya kurang tepat kalau menyebut Cenote Angelita sebagai sungai didasar laut. Cenote Angelita sebenarnya sebuah gua berair di tengah hutan, bukan dilaut, walaupun airnya memang berhubung dengan laut.

Jika kita menyelam ke dalam Cenote Angelita, kita akan mencari air tawar pada kedalaman 30 meter pertama yang kemudian diikuti dengan air masin pada kedalaman 60 meter. Pada kedalaman itu juga kita boleh melihat sungai dan pohon-pohon didasarnya.

Nah, Sekarang saya akan membahas tiga ciri-ciri Cenote ini yang banyak mengelirukan orang, iaitu:

  1. Mengapa air masin dan air tawar boleh tidak bercampur?
  2. Bagaimana boleh ada sungai di bawah laut?
  3. Bagaimana pokok boleh hidup di dalam air?

Air masin dan air tawar

Dalam deskripsinya mengenai Cenote Angelita, Anatoly Beloschin, seorang jurugambar profesional mengatakan:

"We are 30 meters deep, fresh water, then 60 meters deep - salty water and under me I see a river, island and fallen leaves .."

"Di kedalaman 30 meter, air tawar, lalu pada kedalaman 60 meter, air masin, dan dibawah saya melihat sebuah sungai, pulau dan daun-daun yang jatuh."

Dari keterangan ini, kita boleh menyimpulkan kalau air tawar berada di atas air masin.Bagaimana mungkin air masin dan air tawar tidak bercampur?

Jawapannya adalah kerana sebuah fenomena yang disebut Halocline.

Halocline adalah sebuah zon menegak di dalam laut di mana kadar garam berubah dengan cepat sejajar dengan perubahan kedalaman. Perubahan kadar garam ini akan mempengaruhi kepadatan air sehingga Zon ini kemudian berfungsi sebagai dinding pemisah antara air masin dan air tawar.

Air masin mempunyai kepadatan yang lebih besar berbanding air tawar. Ini membuat dia memiliki berat jenis yang juga lebih besar. Kerana itu wajar kalau air tawar berada di atas air masin. Ketika kedua-dua jenis air ini bertemu, ia akan membuat lapisan halocline yang berfungsi menjadi pemisah antara kedua-duanya. Peristiwa ini tidak terjadi di semua pantai atau bahagian di laut, namun cukup umum terjadi di gua-gua air yang disambungkan ke laut seperti Cenote.

Sempadan antara air masin dan air tawar (Halocline) pada Cenote Angelita berada pada kedalaman sekitar 33 meter. Dalam kes Cenote ini, air tawar di permukaan berasal dari air hujan.

Jika ingin lebih jelas, kamu boleh membuat halocline sendiri di rumah. Caranya,masukkan air masin ke dalam sebuah gelas hingga setengah gelas terisi. Lalu, taruh spon di atas air. Setelah itu, tuangkan air tawar perlahan-lahan ke dalam gelas. Makalapisan halocline akan tercipta sehingga air tawar yang masuk tidak bercampur dengan air masin yang di bawahnya.

Fenomena air tawar yang berasingan dengan air masin sebenarnya bukan hal yang baru. 2.000 tahun yang lalu, seorang ahli geografi Rom bernama Strabo pernah menulis mengenai para penduduk Latakia, barat Syria, yang mengayuh perahunya sekitar 4kilometer menjauhi pantai lalu menyelam dengan membawa beg air dari kulit kambing dan mengambil air segar dari dalamnya untuk bekalan air minum bagi bandar mereka.Mereka tahu persis tempat dimana air tawar berkumpul di laut. Hari ini, para penyelam juga boleh melakukan perkara yang sama di banyak pantai di dunia.

Sungai di bawah laut !

Dalam foto yang boleh kita lihat, Cenote Angelita sepertinya mempunyai sungai di dasarnya. Jika benar, tentu saja akan sangat membingungkan!

Namun sebenarnya sungai tersebut hanyalah sebuah ilusi. Penerangan yang paling tepat untuk menyebutnya, bukan sungai, melainkan kabut / awan, kerana lapisan yang kelihatan seperti sungai itu adalah lapisan Hidrogen Sulfida. Lapisan ini membentuk kabut / awan tebal yang membuat ilusi sungai.

Tidak banyak yang boleh menyelam sampai kedalaman ini kerana lapisan ini terdapat di dasar Cenote Angelita, iaitu di kedalaman sekitar 60 meter.

Lapisan Hidrogen Sulfida ini terbentuk akibat pokok-pokok atau organisma yang membusuk di dasar Cenote. Kerana itu lapisan ini mempunyai bau yang tidak enak,seperti telur busuk (Mungkin sebahagian dari kamu juga tahu kalau kita juga mengeluarkan gas ini ketika kita buang angin). Selain kerana aktiviti bakteria pembusukan, gas ini juga boleh dihasilkan oleh aktiviti gunung berapi. Dalam kadar yang tinggi, gas ini berbahaya bagi manusia kerana boleh mengganggu beberapa sistem dalam tubuh manusia.

Pohon di bawah laut

Saya banyak mendapat soalan ini dan memang Ini adalah sebuah soalan yang menarik. Dari foto di atas, kita boleh melihat kalau pokok di dasar Cenote Angelita mirip dengan pohon yang ada di darat. Kita tahu kalau pokok memerlukan sinar matahari untuk fotosintesis. Jadi bagaimana mereka boleh hidup di dasar air yang gelap dan dalam?

Jawapannya atas soalan ini sebenarnya sangat mudah, iaitu: Tidak ada pokok yang hidup di dasar Cenote!

Kebanyakan dari kita salah menginterpretasikan kalimat Anatoly Beloschin. Anatoly mengatakan:

"We are 30 meters deep, fresh water, then 60 meters deep - salty water and under me I see a river, island and fallen leaves ..."

"Di kedalaman 30 meter, air tawar, lalu pada kedalaman 60 meter, air masin, dan dibawah saya melihat sebuah sungai, pulau dan daun-daun yang jatuh."

Ia hanya mengatakan kalau ia melihat daun-daun yang jatuh.

Ini jelas terlihat dari foto-foto yang diambilnya kalau batang-batang pokok itu adalah pohon-pohon yang mati dan daun yang dimaksudkan adalah daun yang berserakan di dasar Cenote. Anatoly tidak pernah mengatakan melihat pohon hidup di dasar Cenote.

Saya juga tidak boleh mencari satu sumber pun yang mengatakan ada pokok hidup di dalam Cenote Angelita. Lagipun, jika memang ada pokok yang hidup, mengapa Anatoly tidak mengambil fotonya?

Lalu pertanyaannya, dari mana asalnya batang pokok dan daun-daunan tersebut?

Jawapannya adalah kerana Cenote ini terletak di tengah-tengah Hutan. Tentu wajar kalau ada batang pohon dan dedaunan yang jatuh ke dalam dasar Cenote.

Penutup

Walaupun tidak misteri (inilah sebabnya saya tidak berniat memposting ini pada awalnya), saya akui Cenote Angelita memang indah. Namun, saya rasa tempat ini cukup berbahaya. Kita tidak tahu apa yang akan kita jumpai di tempat gelap seperti itu kan?

Mungkin kamu akan berkata kepada saya: "Brother enigma, saya adalah orang yang suka menyelam dan berpetualang. Setelah membaca tulisan ini, jiwa petualangan saya memanggil dan saya ingin pergi ke sana untuk menyelam."

Saya akan menjawab: "Tahukah kamu kalau tempat seperti itu berbahaya. Bukankah saya sudah mengatakan kalau ada gas hidrogen sulfida yang bau dan berpotensi bahaya."

"Brother, saya tidak takut dengan gas hidrogen sulfida!"

"Tapi, gua itu dalam dan gelap, Anda kan tidak tahu boleh berjumpa dengan makhluk apa disana."

"Ah, apakah yg dpt dijumpai, yang haiwan kecil yang tidak bererti."

Baiklah kalau begitu. Jika kamu sudah memutuskan, maka saya tidak akan menahan kamu lagi. Jadi saya ucapkan selamat menyelam!

Comments

Popular Posts