RUMAH SAKIT TERSERAM DIDUNIA

Banyak rumah sakit jiwa moden yang menggantikan undang-undang lama rumah sakit jiwa - ditutup pada akhir abad ke-20 selepas United menghilangkan polisi mengasingkan orang yang menderita penyakit mental di lembaga-lembaga dalam.

Sebuah peralihan yang ditanda oleh Care in the Community Undang-undang 1980.

Kami telah mengambil sebuah ekspedisi untuk menunjukkan anda sepuluh rumah sakit jiwa yang telah ditutup di Inggeris.

Whittingham Asylum

Dibina pada tahun 1869 dari reka bentuk Henry littler, pada tahun 1939 dan bangunan utamanya 3.533 lampiran ditempatkan seramai 548 pesakit dan kakitangan. Dengan penternakan sendiri, pertukaran telefon, pejabat pos, waduk, gas bekerja, orkestra, kuningan band, tukang daging dan tempat pembuatan bir - ditambah dengan stesen kereta api.Ini juga mempelopori penggunaan EEG, rakaman aktiviti elektrik otak.

Tentera mengambil alih rumah sakit jiwa semasa Perang Dunia I dan II, sebelum lembaga-lembaga besar seperti Whittingham jatuh, demi dengan undang-undang Kesihatan Mental tahun 1960. Tuduhan penganiayaan terhadap pesakit di Whittingham juga menyebabkan penyelidikan awam dan kakitangan yang dipecat. Pesakit diberi terapi baru dan pindah selama 70-an dan '80-an, dan rumah-rumah sakit itu di terakhir ditutup pada tahun 1995. Sejak itu, laman besar ini telah terbengkalai dan dalam keadaan yang buruk rosak, satu bahagian sudah diratakan, dan rencana sedang dilakukan untuk pembangunan semula.

Hellingly Asylum

Jika rumah sakit jiwa yang di tinggalkan dan dipandang sebagai tempat menyeramkan, maka nama-nama seperti Asylum Hellingly tidak jauh berbeza. Di atas bukit yang menghadap ke luar bandar Sussex Timur terdapat sisa-sisa rumah sakit jiwa besar.Dibangun oleh GT Hine, salah satu arkitek suaka terhormat pada masanya, Hellingly membuka pintunya pada tahun 1903, dan merupakan contoh utama dari 'isolasi bagus', bahkan mempunyai sendiri tren dan kereta api.

Sampai baru-baru ini Hellingly mempertahankan rasa isolasinya tapi sayangnya saat ini sedang dihancurkan oleh kontraktor telah menjadi rata dengan tanah. Sebahagian besar bangunan Hellingly ditutup pada 1994, selepas itu tumbuh semakin tak terururs dan hancur oleh serangan pengacau, apatah lagi pembakaran.

Denbigh Asylum

Denbigh Asylum di North Welsh menawarkan kemegahan, bahkan menakutkan dunia luar dengan kemegahannya, tetapi di dalamnya kelihatan busuk. Dibina antara 1846 dan 1848 dari rencana yang disusun oleh Thomas Fulljames, contoh perintis ini Victoria awal dibina arsitektur suaka kerana keadaan mengerikan yang dihadapi oleh orang-orang Wales dengan masalah kesihatan mental. Denbigh awalnya hanya menampung 200 pesakit, tetapi untuk mengurangkan kepadatan penduduk itu kemudian diperluas, mencapai puncaknya kapasiti 1,500 pada tahun 1956.

Denbigh akhirnya ditutup pada tahun 1995, dan lantai duanya telah dikelilingi oleh akar pokok, tanah yang awalnya disumbangkan oleh pemilik tanah tempatan - ini diserahkan kepada kehancuran. Pengrusakan manusia berperanan besar dalam kematian Denbigh, dengan bilik mesin dijarahi dan hancur berkeping-keping. Sementara itu, kerosakan oleh alam juga ikut berperan, sehingga bahagian tingkat telah hancur bahkan sukar untuk dilalui. Ironisnya, yang paling utuh sebahagian daripada Denbigh adalah bilik mayat.

St Mary 's Asylum

Rapuh tapi belum hancur, St Mary 's Asylum di Northumberland terletak di lokasi yang terpencil namun dengan beberapa laluan akses kepada kapel, tempat tinggal pengawas dan pintu masuk utama. Arrow rencana yang ringkas adalah karya GT Hine, dan tidak berbeza arkitek yang sama yang direka untuk Hellingly. Dibuka pada tahun 1914, St Mary 's itu akan disita semasa Perang Dunia I, kemudian, setelah modifikasi dari isolasi rumah sakit untuk membentuk sebuah sanatorium untuk pesakit TB, digunakan semula semasa Perang Dunia II.

Walaupun pelbagai cadangan untuk pembangunan semula St Mary 's, tingkat 2 bangunan tetap terlihat dalam keadaan yang sangat baik, mungkin kerana lokasi terpencil, walaupun rumah boiler cerobong asap telah runtuh kerana kegagalan struktur dan pondok-pondok perubatan kecemasan dihancurkan sebelum penutupan rumah sakit pada tahun 1995. Sebahagian besar peralatan kini telah diambil dari dalam, tetapi tidak semua, masih tersisa beberapa.

West Park Asylum

West Park Asylum menampung sampai 2000 pasien kelas campuran dan sangat dibutuhkan untuk menjadi besar, dengan dapur besar dan luas rumah-rumah dan tanaman boiler kamar. Namun pada pertengahan tahun 90-an rumah sakit terbengkalai dan pada tahun 2003 ditutup. Beberapa luar tetap tetap digunakan, tetapi sekarang Taman Barat sangat terbengkalai, bangunan yang mengesankan perlahan-lahan mengalami penghancuran. Yang menarik,para penjelajah kota mengatakan seolah-olah dapat melihat pasien disana,karena barang-barang masih berserakan di sekitar ruangan,peralatan rumah sakit seperti tempat tidur dan peralatan yang lainnya, bahkan sebuah sel yang masih berbantal.

High Royds Asylum

Dibuka pada tahun 1888 sebagai Pauper Riding Barat Lunatic Asylum, Royds Tinggi direka oleh J. Vickers-Edwards dan boleh dikatakan sebagai contoh terbaik bangunan tata letak yang luas. seperti Hellingly Asylum dan West Park, High Royds Asylum juga mempunyai perpustakaan, bedah, tukang daging, susu, penjahit, kedai manisan, tukang roti dan tukang kasut - dan juga sistem kereta api sendiri - dan pada satu tahap rumah boleh sampai 1.300 pesakit. Hari ini masih terasa kekuatan dari High Royds 'suara pesakit masa lalu masih sering kali hadir, walaupun kenyataanya telah meninggal.

Severalls Asylum

Walaupun tentu tidak satu-satunya, Severalls adalah psikiater rumah sakit jiwa di mana bebas untuk bereksperimen dalam rawatan pesakit yang menggunakan sekarang dianggap tidak berperikemanusiaan - seperti terapi elektro-kejang dan frontal Lobotomi - sebelum reformasi diperkenalkan pada tahun '60-an. Saat ini, dengan bangunan-bangunan telah mengalami serangan vandalisme dan kebakaran, yang berdampak hangusnya dewan utama pada tahun 2007, namun orang masih tertarik pada sisa-sisa Severalls 'masa lalu - termasuk sisa peralatan perubatan dan tubuh mengandungi peti sejuk bilik mayat

deva Asylum

Di lapangan yang masih-di-gunakan Countess of Chester Hospital adalah sebuah permata ditinggalkan di Asylum Deva. Dibuka pada 1829, itu awalnya direka oleh William Cole Jr ke rumah sampai dengan 500 pesakit, tetapi selama bertahun-tahun diperluas dengan lampiran baru sampai akhirnya bisa menahan lebih dari 1.500. Rumah sakit jiwa akhirnya ditutup pada tahun 2005 dan sejak itu telah kosong dan lain terkena kekuatan alam. Namun meskipun ini, beberapa bahagian nampak seolah-olah mereka masih digunakan - jika itu adalah anda mengabaikan pesakit log dibuang ..

Walaupun benar-benar terbengkalai, Deva yang indah diawetkan. Bahagian-bahagian tertentu bahkan dikatakan mempunyai kuasa dan kucuran air, sementara ruang sempit, makmal dan farmasi berada dalam keadaan baik. Ciri-ciri penting lain termasuk bilik bahaya yang legenda disapu sebagai karya seni beberapa tahun yang lalu, sel pengasingan keselamatan yang tinggi, dan kerusi doktor gigi utuh tersimpan jauh di dalam sebuah terowong. Penguraian secara semulajadi lama hadir dalam koridor dan batu ubin tangga spiral, tapi Deva juga mempunyai high tak tersentuh.

St John 's Asylum

Dibuka pada tahun 1852 mengikut reka bentuk oleh John R. Hamilton, rumah sakit ini pada asalnya dibina untuk 250 tahanan, tetapi kemudian diperbesarkan pada tarikh. Penghuni awal kadang-kadang disebut sebagai 'tetamu', walaupun mereka di perintah untuk menanam sayur-sayuran di taman dan membuang sampah dengan betul, mereka juga pasti menjadi sasaran tahanan yang tersiksa atau apapun itu namanya.

St John ditutup pada tahun 1989 dan dibeli oleh pemaju yang telah ditukar setengah, tapi bangunan-bangunan perlindungan utama adalah tingkat dua dan tidak dapat dihancurkan. Interior, bagaimanapun, adalah lebih dari sebuah sel tahanan. Hampir setiap bilik kosong tidak ada apa apa, walaupun tangga yang berbentuk Y kelihatan menarik, demikian juga sel-sel yang sangat sempit yang berjajar panjang, koridor tandus. Dasar St John 's sebelumnya adalah kubur mereka sendiri bersama-sama dengan kapel dan bilik mayat, namun sekarang tidak lagi, sudah di pindahkan.

Cane Hill Asylum

Berbeza dengan yang lain, Cane Hill Asylum mempunyai kapel dan menara air, Cane Hill Asylum di Croydon, Greater London sekarang terletak benar-benar rata. Namun, ada waktu ketika boiler rumah, bilik mayat dan terowong - semua diatur dalam hektar hutan yang subur - yang legendaris untuk mereka yang tertarik dengan meninggalkan tempat-tempat di Inggeris. Serangan pembakaran dibarengi dengan kerosakan struktur dari unsur-unsur mengambil berat tol, dan pembongkaran bermula pada bulan Julai 2001 - penurunan menyedihkan bagi rumah sakit yang dibuka pada tahun 1883 ditempatkan pada puncaknya mencapai 2.000 pesakit.

Bangunan utama Cane Hill direka oleh Charles Henry Howell dan rumah sakit diberi moto Latin yang menterjemahkan: "Aku memberi pertolongan kepada fikiran bermasalah '. Apakah itu tidak atau tidak, dalam hari Cane Hill diadakan sebagai contoh untuk rawatan pesakit penyakit mental. Victoria memaksa suaka ini sebahagian besar tetap tak tersentuh hingga '60-an ketika Menteri Kesihatan Enoch Powell menyeru penutupan rumah sakit jiwa. pada 1991, ia telah menutup semua tetapi unit selamat dan sangat kurang dimanfaatkan oleh waktu itu ditutup pada tahun 2008.

Comments

Popular Posts