Sunday, June 12, 2011

Hikmah Di Sebalik Kekalahan Kelantan


ASSALAMUALAIKUM dan salam sejahtera,,, Apa khabar anda semua hari ni,,,

sebelum memulakan penulisan ni, padahal dah mula pun,, saya ingin mengucapkan TAHNIAH kepada PASUKAN TERENGGANU yang telah menjuarai PIALA FA 2011,, Saya sebagai rakyat kelantan berasa bangga walaupun kalah kerana kalah nya kami kepada pasukan yang begitu hebat dan bersemangat,,,

Namun begitu mula2 melihat kekalahan ni saya akui sukar menerima takdir ni kerana bayangkan hanya 6o SAAT je lagi untuk kami menjulang piala fa yang kali pertama tu,,, tapi saya duk rilex termenung sebentar,, kacau2 milo, tenggok akuarium lalu terbit di otak saya masa tu ialah INILAH KUASA ALLAH S.W.T,,,,

Semalam saya duk pikir kenapa ini semua terjadi,,, pertama saya dapat ialah sikap penonton kita,,, bagaimana sikap penonton mempengaruhi keputusan oooi???

jawapan nya mudah,,, adakah penyokong menjaga tatatertib, adab,solat, akhlak ketika menyaksikan perlawanan tu??.. bayangkan ada seorang lelaki tanpa segan silu memakai bra dan berseluar panjang,,, Ya Allah,, di mana kesedaran kita sebagai umat islam,,, bagaimana dengan solat, jika pukul 4/5 dah masuk stadium masa mana anda solat,,,

alah kan mereka musafir,,, hahaha betul, tapi untuk untuk itu ia ada syarat2 nya,,, nak tahu syarat nya apa,,,,

bermusafir untuk menonton bolasepak adalah diharuskan dan boleh melakukan rukhsah solat, dengan syarat perlawanan bolasepak yang dianjurkan tersebut hendaklah mematuhi hukum syarak, iaitu antaranya:

  • Menjaga waktu solat sewaktu perlawanan berlangsung
  • Mengelakkan berlakunya pertaruhan
  • Menutup aurat ketika bermain
  • Tidak bergaduh sesama sendiri atau dengan pihak lawan atau dengan penyokong pihak lawan

    Pendek kata, keharusan solat qasar ketika bermusafir untuk menonton perlawanan bolasepak ini bergantung kepada sejauhmana perlawanan itu mematuhi hukum syarak.

    JADI PERSOALAN NYA DI SINI ADAKAH PERLAWANAN SEMALAM MEMENUHI SAYARAT2 DI ATAS,,,

    jika tidak tak boleh nak buat lah...

    itu baru menyentuh hal solat, BAGAIMANA DENGAN PERGAULAN KITA DI SANA, ADAKAH TERJAGA??

    BAGAIMANA DENGAN PERLAWANAN SEMALAM, TIADAKAH KEKASARAN YANG SENGAJA DI LAKUKAN BERLAKU???

    jadi, renung2kan lah kepada semua penyokong kelantan,,,

    PADA PENDAPAT PRIBADI AMBO, mujur jugak kita kalah, kerana dengan itu KITA TIDAK SOMBONG,ANGKUH DAN BANGGA DIRI,, SEBAB ANDA SEMUA BOLEH LIHAT SEBELUM SEPAK MULA PENYOKONG KITA BOLEH DI KATAKAN SEMUA NYA YAKIN DAN TAKABUR berlandaskan kemenangan 3-0 tempoh hari,, sedangkan kita di suruh untuk serah segala nya pada ALLAH,

    KAKAK ambo kata tadi, Kalu ALLAH izin kita menang semalam harus semua nya akan jadi lebih takabur, komen2 di fb semuanya akan berbau bangga dan riak,,,

    betul jugak teringat saya dengan kata2 ni,,

    Sombong dan takabburnya manusia menghilangkan kemuliaan, bahkan membawa kehinaan

    sebelum saya mengakhiri tulisan ini,, saya ingin berkongsi satu potong ayat al quran ni

    Surah Al-A’raf ayat 146, maksudnya :

    “Aku akan memalingkan (hati) orang-orang yang sombong takbur di muka bumi dengan tiada alasan yang benar dari (memahami) ayat-ayatku (yang menunjukkan kekuasaanku); dan jika mereka melihat sebarang keterangan (bukti), mereka tidak beriman kepadanya, dan jika mereka melihat jalan petunjuk, mereka tidak mengambilnya sebagai jalan yang dilalui. dan sebaliknya jika mereka melihat jalan kesesatan, mereka terus mengambilnya sebagai jalan yang dilalui. yang demikian itu, kerana mereka mendustakan ayat-ayat kami dan mereka sentiasa lalai daripadanya”

    wassalam....


    Coretan Hati~~ SYUKUR PADA ALLAH KERANA MENGURNIAKAN INSAN SEBAIK DIA,,

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...