Jentera Pengorek Tanah Terbesar Di Dunia

Mesin pengorek tanah antara jentera yang perlu digunakan dalam sesebuah pembinaan dalam skala besar. Di Malaysia khususnya, kebiasaannya kita hanya dapat melihat jentera pengorek membuat kerja-kerja dalam meluaskan tanah dan sebagainya. Tetapi jentera tersebut dilihat dalam bentuk yang kecil. Tetapi tidak kepada jentera ini yang dikenali sebagai Bagger 288 (excavator 288), yang dibina oleh syarikat Jerman Krupp untuk tenaga dan perlombongan firma Rheinbraun, excavator baldi-roda atau mesin perlombongan jalur bimbit.
Ia adalah 311 kaki tinggi dan 705 kaki panjang dan berat 45.500 tan. Bagger 288 telah dibina bagi kerja membuang tanah beban sebelum perlombongan arang batu di Tagebau Hambach (stripmine Hambach), Jerman. Ia boleh menggali 240,000 tan arang batu atau 240,000 meter padu tanah beban harian, bersamaan dengan padang bola sepak (bola sepak) digali hingga 30 m (98 kaki) yang mendalam. Arang batu yang dihasilkan dalam satu hari mengisi 2400 gerabak arang batu. Pengorekan sehingga kepada 220 m (721 kaki) panjang dan kira-kira 96 m (315 kaki) tinggi.
Sungguh besar dan sudah semestinya kos sebuah jentera pengorek tanah ini bernilai jutaan ringgit. Tetapi ini boleh dikira sebagai projek mega yang sudah tenttu mampu menjana keuntungan lebih dari yang dijangkakan.

Comments

Popular Posts