Wednesday, July 14, 2010

SABAR ek


Allah SWT memberi cubaan kepada hamba-hamba-Nya. Setiap orang akan mengalami cubaan yang berpunca daripada orang lain atau berupa cubaan lainnya. Apa yang kita perlukan agar mampu bertahan dengan cubaan tersebut?
Kita dituntut untuk sentiasa bersabar terhadap segala hal, kita juga harus menjaga iman kita dan tidak meninggalkannya. Mereka menguji iman kita dengan segala hal, misalnya dengan ketakutan, kelaparan, atau kematian.
Kadangkala kita sering bertanya, ”Bukankan Allah SWT mengetahui keadaan kita? Untuk apa Dia memberi cubaan kepada kita?”
Ya, Dia Maha Mengetahui, tetapi hikmah di balik cubaan itu mendatangkan pahala yang tidak terhingga bagi kita kerana kesabaran yang kita lakukan. Dari Kemurahan-Nya, Allah memberi kita pahala antara 10 sampai 700 drajat. Al-Quran mengatakan, ”Berikan khabar gembira kepada orang yang sabar.”
Nasihat Tentang Sabar: Umar Bin Khathtab Radhiyallahu ‘Anhu: Kehidupan yang terbaik kami dapatkan dengan sabar. Jika sabar itu ada pada seseorang, pasti ia tergolong orang dermawan. Ali Bin Abi Thalib Radhiyallahu ‘Anhu: Posisi sabar bagi iman seperti posisi kepala bagi tubuh. Ketahuilah tidak beriman orang yang tidak sabar. Umar Bin Abdul Aziz Rahimahullah: Allah tidak memberikan suatu kenikmatan kepada salah seorang hambanya kemudian Dia mencabutnya dari orang tersebut dan menggantinya dengan sabar, maka penggantinya itu lebih baik daripada yang dicabut darinya. Al Hasan Al Bashri Rahimahullah: Sabar adalah salah satu kekayaan dari kekayaan yang baik. Allah tidak memberikan kecuali kepada hamba-Nya yang mulia di sisi-Nya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...