Monday, July 4, 2011

GEMPAR: MAKHLUK RAKSASA DIJUMPAI DI SYDNEY, ADAKAH MAKHLUK RAKSASA INI YANG DIJUMPAI

Makhluk-makhluk yang disebutkan di bawah ini dianggap misteri kerana muncul secara tidak diduga dan hilang secara tidak diduga pula tanpa bukti-bukti yang kuat.

Bagaimanapun ia tetap menarik untuk dibahas kerana tidak ada seorang pun yang pasti mengenai kebenaran kemunculan makhluk ini hingga masi hmenjadi misteri sehingga saat ini. Mari lihat 10 makhluk yang dikatakan misteri ini.

1. Bigfoot/Sasquatch/Yeti.

Ciri-ciri:

  • Lebih tinggi dari manusia dewasa (7 hingga 8 kaki).
  • Tubuh dilitupi oleh bulu coklat panjang(putih bagi jenis Yeti).
  • Mempunyai tenaga yang kuat.
  • Kaki yang besar dan lebar.
  • Mempunyai laungan yang menyakitkan telinga.
  • Bentuk tubuhnya hampir menyerupai manusia(bentuk muka,berjalan di atas dua kaki,berbadan tegap,dll).

Makhluk besar berbulu yang berjalan seperti manusia itu disebut-sebut bersembunyi di hutan-hutan atau wilayah yang sukar kita ketahui. Di Amerika utara makhluk ini disebut Bigfoot atau Sasquatch. Tidak jelas apakah itu species baru dari monyet?

Di Asia, terutama kawasan Himalaya, ia dikenali dengan Yeti atau manusia salji yang mengerunkan. Di Amerika Selatan, kawasan Amazon, ada sebutan Mapinguari, manakala di Australia jolokannya adalah Yowie.

Benarkah makhluk-makhluk itu ada di alam nyata? Seorang Sherpa tua di Himalaya pernah berkata, “Yeti itu ada di sebalik fikiran balik semua manusia, hanya mereka yang diberkatilah yang tidak dihantui makhluk itu.

Ada atau tidak, yang jelas banyak kebudayaan mempunyai cerita tentang manusia berbulu. Kemunculannya di Amerika Utara dan Asia sudah dibicarakan sejak awal tahun 1800-an. Walau sudah banyak cerita, foto, dan jejak kaki , namun setakat ini belum pernah ada bukti ilmiah bahawa makhluk ini wujud.

Tidak pernah ditemui najisnya, tulang belulangnya, serta badannya, hidup atau mati.

Baru-baru ini dua orang pemburu mengatakan telah menemui mayat makhlukitu di wilayah utara Georgia, Amerika Syarikat.

Kedua pemburu yang tidak disebut namanya itu adalah kawan kepada Tom Biscardi, ketua “Penjejak Bigfoot”, satu kumpulan yang sekian lama memang mencari jejak makhluk legenda ini.

Bigfoot adalah mahluk legenda yang sehingga sekarang belum benar-benar boleh dibuktikan apakah memang ada atau hanya sekadar khayalan penulis feksyen. Berita penemuan Bigfoot ini sentiasa menarik minat ribuan orang yang bergegas mengakses laman web kumpulan Biscardi (Searching For Bigfoot: HomePage)

Akibatnya, laman itu crash kerana tiidak mampu menanggung beban banyaknya pengakses.

2. Loch Ness Monster and other Lake monster.

Ciri-ciri:

  • Makhluk raksasa dengan leher panjang.
  • Kepala yang mirip dengan kuda.
  • Tinggal di perairan seperti danau atau lautan.

Loch Ness Monster dipercayai hidup di perairan Danau Loch Ness wilayah utara Skotlandia, England. Ratusan orang selama ratusan tahun mengatakan pernah melihat wujud makhluk aneh menyembul di permukaan danau yang senantiasa tenang itu. Namun hingga kini, makhluk yang dikenali sebagai Nessie itu tetap menjadi misteri. Apakah makhluk ini memang wujud?

Sejumlah pengkaji selama puluhan tahun terakhir ini berusaha keras melakukan pelbagai kajian terhadapnya, namun Nessie–seperti kebanyakan makhluk legenda lainnya–memilih untuk menyembunyikan identitinya, menghilangkan diri di kedalaman danau yang belum dapat diselami hingga ke dasarnya itu.

Kisah tentang Nessie dimulakan oleh sebuah deskripsi dalam naskah kuno dari abad ke-7. Dalam sebuah catatan tentang paderi Kristian berjudul “Life of St Columba” tulisan Adamnan, ada satu penjelasan mengenai makluk aneh di Danau Loch Ness.

Disebutkan pada tahun 565,paderi St Columba menolong orang-orang Suku Pict (penduduk Skotlandia Kuno) yang tiba-tiba diserang makhluk air raksasa semasa berlayar di Danau Loch Ness. Dengan meminta doa dari daratan, St Columba berhasil mengusir makhluk tersebut.

Sejak itu, tak ada penjelasan lagi mengenai Nessie, tetapi ia tetap dibicarakan hingga penghujung tahun 1800-an. Lalu pada tahun 1930-an, isu kemunculan Nessie kembali menjadi bahan berita.

Penampakan-penampakan Nessie:

Di abad ke-20, laporan pertama muncul pada April 1933 oleh pasangan suami isteri John Mackay yang menaiki motor di tepi jalan raya Danau Loch Ness. Mereka mengaku melihat Nessie sedang berjemur di tengah danau.

Kisah menggemparkan merebak pada 22 Julai 1933, semasa George Spicer dan isterinya melaporkan nampak badan makhluk raksasa melintas di depan kereta mereka di sekitar Danau Loch Ness.

Berdasakan deskripsi mereka, makhluk itu setinggi 1,2 meter dengan tubuh sepanjang 8 meter, leher memanjang mirip belalai gajah sepanjang 3 meteran, sementara kepalanya kecil. Makhluk itu melintas berpuluh meter di depan kereta mereka.

Laporan lain pada 5 Januari 1934, seorang menaiki motor Arthur Grant, melaporkan hampir melanggar seekor “dinosaurus” di tepi utara Danau Loch Ness. Pukul 01.00 malam semasa bulan purnama, ia terkejut melihat kemunculan leher yang panjang di sisi jalan.

Makhluk itu memerhatinya sebelum beranjak masuk ke dalam air. Ia cuba mengejar makhluk itu, namun hanya melihat olakan air di permukaan danau.

Kemudian pada 5 Jun 1934, seorang pembantu rumah bernama Margaret Munro mengaku melihat makhluk raksasa selama 20 minit. Pukul 06.30 pagi, dari jarak 180 meter, ia melihat gerakan makhluk itu di tepi Danau Loch Ness.

Disebutkannya, “monster” itu berkulit kasar mirip gajah, berleher panjang, kepala kecil dengan dua sirip pendek yang lebar menyerupai kaki. Makhluk itu kemudian menyelam ke dalam danau.

Bulan Mei 1943, CB Farrel dari Royal Observer Corps dikejutkan apabila nampak Nessie di Loch Ness. Ia berada pada jarak 225 meter dari makhluk raksasa bersirip seukuran 9,6 meter dengan leher sepanjang 1,6 meter yang tiba-tiba muncul dari dalam air. Ia melaporkan secara rasmi apa yang beliau nampak ini ke London.

Kemudian pada Disember 1954, sonar sebuah kapal nelayan Rival III menangkap kelibat makhluk raksasa kira-kira 150 meter di bawah kapal mereka di Danau Loch Ness. Kelibat tersebut muncul selama pelayaran setengah mil, sebelum akhirnya hilang dari pantauan.

Laporan seumpama ini banyak diberitakan hingga 1963, sehingga akhirnya sebuah rakaman kamera amatur nampak badan Nessie dari jarak beberapa mil selama beberapa minit.

Foto dan Rekaman:

Yang pertama kali mengatakan berjaya mengambil gambar Nessie adalah seorang pemuda tak dikenali. Ia mengabadikan gambar bayangan punggung Nessie yang sedang bermain air (1933). Foto ini tidak jelas, kecuali silau hitam berliku dan air yang menyembur.

Foto pertama yang paling menggemparkan dunia adalah kepunyaan R Kenneth Wilson pada 1934. Doktor bedah ini memang sangat tertarik dengan legenda Nessie. Fotonya ini menjadi salah satu bukti penting tentang Nessie (di zamannya) yang memperlihatkan tubuh makhluk berleher panjang, kepala kecil dan sebagian punuk yang menyembul di permukaan danau. Foto ini dikenali dengan kod “Surgeon’s Photo”. Setelah dikaji selama berpuluh tahun, pada 1994, foto ini dinyatakan hanya penipuan dan rekaan.

Foto lainnya adalah kepunyaan Peter A Macnab (1955). Ia mengambil gambar bayangan punggung Nessie yang berenang berhampiran sebuah kastil di Teluk Urquhart, Danau Loch Ness. Potret ini disimpan untuk dikaji.

Sementara pada 1938, GE Taylor, seorang pelancong berasal dari Afrika Selatan mengatakan mempunyai sebuah filem /video Nessie selama 3 minit dalam format warna 16 mm.

Tetapi filem ini tak pernah ditayangkan tecara terbuka. Beberapa ilmuwan menganggap ini rakaman asli (walau tidak begitu jelas) dan menjadi bukti ilmiah penting tentang Nessie.

Kemudia rakaman gambar yang lain adalah kepunyaan Tim Dinsdale (1960), seorang jurutera penerbangan. Ia berjaya merakam punuk makhluk raksasa sedang melintas danau dengan riak air yang bergelora.

Namun banyak yang sangsi dengan filem ini dan menyatakannya sebagai trik penipuan kamera semata-mata. Namun kaijian ilmiah dengan peralatan lebih canggih di tahun 1993 menyatakan bahawa gambar tersebut adalah asli!

Beberapa ekspedisi dan kajian dilakukan di sekitar Danau Loch Ness, namun tidak ada satu pun yang berjaya mengungkap misterinya. Bahkan ekspedisi ilmiah yang dipelopori British Broadcasting Corporation (BBC) pada 2003 juga tidak membuahkan hasil. Tida ada yang tahu apakah Nessie ada atau tidak.

Apakah monster ini bersembunyi di bawah rumput Danau Loch Ness yang tebal di kedalaman sehingga 240 meter? Ini tetap menjadi misteri yang menyelimuti danau sepanjang 37 km dengan lebar 8 km itu.

3. Chupacabra.

Ciri-ciri:

  • Sebesar simpanse.
  • Mempunyai mata merah yang besar.
  • Lidah panjang mirip ular.
  • Kulit abu-abu dan berbulu.
  • Taring yang tajam.
  • Beberapa orang mengatakan chupacabra mempunyai sayap.

Chupacabra atau yang biasa juga disebut El Chupacabara merupakan sebutan bagi Mutant/Monster misteri yang beberapa tahun kebelakangan ini heboh bagi penduduk di Benua Amerika,terutama Amerika Tengah dan Amerika Latin.

Perkataan Chupacabra sendiri berasal dari bahasa Sepanyol yang bererti “Pemangsa/penghisap Darah Kambing”,kerana sejak kemunculannya di berapa dekad ahir-ahir ini,makhluk misteri ini mempunyai kebiasaan menyerang kemudian menghisap darah binatang ternak,terutama Kambing,telah banyak diperbincangkan oleh [enduduk di Benua Amerika.

Salah seorang saksi penduduk Puerto Rico menceritakan pengalamannya bertemu dengan Mutant tersebut pada awal tahun 90-an,Beliau berkata telah melihat makhluk aneh,mirip seekor anjing,namun berjalan dengan dua kaki saja,dan mempunyai jajaran tulang belakang memanjang dari leher ke pangkal ekor,yang pada semasa itu sedang memakan binatang ternaknya.

Setelah diperhalusi,Mutant misteri itu kemudian kabur dengan gaya berlari mirip seekor dinasur Tyranosaurus Rex/T-Rex.

Legenda Chupacabra sendiri sudah mulai banyak diperkatakan kira-kira pada tahun 1987,dimana salah sebuah akhbar harian Puerto Rico, El Vocero dan El Nuevo,melaporkan mengenai seringnya terjadi kehilangan dan kematian binatang ternak seperti ayam, kuda,lembu susu dan kambing di beberapa wilayah Negara tersebut.

Pada awalnya, mereka menduga pembunuhan terhadap binatang ternak tersebut dilakukan oleh beberapa penduduk yang menganut ajaran sesat.

Namun lama-kelamaan dugaan ini hilang,dan ahirnya pembunuhan terhadap binatang ternak berlaku hampir di seluruh wilayah Negara Puerto Rico, sehingga banyak penternak kehilangan binatang ternaknya,

Setelah terjadi di Puerto Rico,Kejadian sama juga berlaku di Negara-Negara Amerika Latin dan Amerika Tengah lainnya seperti Republik Dominika, Argentina, Bolivia, Chilie, Colombia, Chile, Honduras, El Salvador, Panama, Peru, Brazil, USA, dan Mexico.

Padamasa itu ,berita mengenai Chupacabra mulai disiarkan beberapa kali oleh Rangkaian TV England, Sepanyol, dan negara-negara Eropah yang lain.

Pada Julai 2004 ,seorang penternak dekat San Antonio,telah membunuh makhluk menyerupai anjing namun tidak berbulu yang telah membunuh beberapa ekor binatang ternaknya.

Banyak yang beranggapan mutant misteri yang berjaya dibunuh oleh penternak tersebut merupakan seekor Elmendorf Creature. Pada bulan Oktober 2004,makhluk menyerupai Elmendorf Creatur kelihatan kembali di wilayah peternakan San Antonio.

Kisah lainnya juga diiperkatakan oleh peternak di wilayah Coleman,Texas yang bernama Leggie Lagow. Pada pertengahan tahun 2005,dia berjaya menangkap seekor binatang aneh yang belum pernah beliau temui sebelum ini. Menurut nya dia curiga mengenai kematian sejumlah ayam dan kalkun peliharaannya.

Pada Bulan April tahun 2006,MosNews melaporkan bahawa Chupacabra kelihatan untuk pertama kali di Rusia.Laporannya dimulai dari wilayah Rusia tengah pada tahun 2005,dimana diceritakan oleh seorang saksi seekor makhluk aneh telah membunuh tiga puluh ekor kalkun dalam waktu semalam dan menghisap darahnya.

Laporan seterusnya dari sebuah kampung di Neigboring Rusia, diberitakan 30 ekor domba dibunuh secara misteri dengan ciri indung telur terburai keluar dan darah di bahagian dalam binatang tersebut telah kering seperti habis dihisap.

Sejauh ini sudah banyak bukti-bukti mengenai kewujudan makhluk ini,baik berupa bangkai/ mahu pun saksi di kalangan penduduk. Beberapa penemuan bangkai/perburuan yang dilakukan penduduk terhadapmakhluk misteri tersebut diserah kepada pakar perubatan haiwan untuk diteliti lebih lanjut.

Banyak pula orang Puerto Rico beranggapan bahawa Chupacabra merupakan makhluk dari hasil rekaan Genetik dari suatu lembaga kajian Amerika Syarikat,yang hilang dari Laboratorium di El Yunque,sebuah laboratorium di Timur Puerto Rico yang telah rosak oleh terjangan angin taupan di awal tahun 90′an. Tak sedikit pula orang-orang yang menganggap Chupacabra ada hubungan erat dengan makhluk asing (alien / ET).

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...